Orkiestra Jarmarku Jagiellońskiego – warsztatowe sesje otwarte

Zajęcia poświęcone będą nauce muzyki tradycyjnej w formie niestylizowanej z Lubelszczyzny. Pracować będziemy metodą przekazu bezpośredniego (granie ze słuchu). Do udziału zapraszamy osoby pragnące rozwijać swoją muzykalność i praktykować umiejętności i pasje muzyczne, grające w stopniu przynajmniej średniozaawansowanym na instrumentach: skrzypce, basy, wiolonczela, kontrabas, altówka, bębenek obręczowy, baraban, klarnet, trąbka, puzon, tuba, saksofon, flet, akordeon.
Inne instrumenty – do indywidualnego uzgodnienia.

Repertuar orkiestry stanowią tradycyjne melodie taneczne z Lubelszczyzny: polki, oberki, majdaniaki, podróżniaki, marsze, walce i fokstroty – pochodzące z nagrań archiwalnych, tradycji rodzinnych liderów orkiestry i ich nauki u wybitnych muzyków tradycyjnych regionu lubelskiego (Stanisław Głaz z Dzwoli, Bronisław Bida z Gródek i inni).
Inspiracją stylistyczną jest także muzyka grana przez słynne kapele i orkiestry dęte: Kapelę Wojciechowską, Orkiestrę Dętą ze Zdziłowic czy Kapelę Bednarzy z Tomaszowa Lubelskiego. Założeniem tego eksperymentalnego przedsięwzięcia jest przekonanie, że tradycyjna muzyka taneczna to medium, które może połączyć we wspólnym graniu do tańca wszystkich miłośników muzyki granej „na żywo”, zarówno profesjonalistów, jak i amatorów muzycznych.
Orkiestra miała swoją premierową odsłonę podczas Jarmarku Jagiellońskiego w 2014 roku.

Prowadzenie: Ewa Grochowska, Marcin Kowalczuk, Maciej Filipczuk.

Ewa Grochowska – prowadzi badania poświęcone stylom śpiewu tradycyjnego (przede wszystkim obrzędowego) i muzyki instrumentalnej w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 2001 roku realizuje nagrania terenowe, zajmuje się działalnością warsztatową i koncertową, poświęconą polskiej muzyce tradycyjnej – jest autorką i realizatorką projektów, dedykowanych jej popularyzacji i edukacji w tym zakresie. Uczennica skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych (w latach 2001–2013), Stanisława Głaza z Dzwoli (od 2006). Członkini zespołów: „Tęgie Chłopy”, „Kapela Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej”, „Z lasu”, „Warszawa Wschodnia”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2006 i 2014 roku.

Marcin „Kabat” Kowalczuk – puzonista i tubista. Muzyk z wykształcenia i zamiłowania. Od wielu lat współpracuje z orkiestrami dętymi na Lubelszczyźnie (Parczew, Lubartów, Ostrów Lubelski, Rossosz, Zdziłowice), obecnie z orkiestrą dętą z Majdanu Grabina. Od kilku lat zgłębia wiedzę na temat muzyki tradycyjnej z Lubelszczyzny. Zasłuchany w oberki i podróżniaki Stanisława Głaza, uczy się gry na skrzypcach. Członek Orkiestry Jarmarku Jagiellońskiego. Członek zespołów m.in Chojzes Klezmorim, Słoma i Przedwietrze.

Maciej Filipczuk – skrzypek, uczeń wiejskiego mistrza Kazimierza Mety. W ramach swoich poszukiwań muzycznych skupia się na przekazie bezpośrednim mistrz-uczeń oraz zgłębia tajniki archaicznych form muzycznych Mazowsza. Muzykant grający do tańca w formie in crudo oraz lider i współtwórca wielu projektów artystycznych inspirowanych muzyką tradycyjną. Stypendysta Ministra Kultury w ramach projektów „Mazurek Vulgaris”, „MetaMuzyka” i „Arche Vivum”. Twórca projektu Maciej Filipczuk & goście weselni, stawiającego na spotkanie tu i teraz i na intensywność muzyki mierzoną ilością potu wyciśniętego z tancerzy.

Artyści