• Babadag podczas koncertu w studio Polskiego Radia. Na pierwszym planie śpiewające siostry Kriščiūnaitė, za nimi pozostali muzycy.
  • Członkowie zespołu Babadag odwróceni są do nas tyłem. Wchodzą i zanurzają się w jeziorze, które wypełnia niemal cały kadr. Ich postaci są nieostre i przesunięte, jakbyśmy mieli do czynienia z duchami. W tle zachód słońca.
  • Zespół Babadag przygotowuje się do ukłonu po koncercie. Muzycy stoją w rzędzie, obejmując się rękami. Każdy z nich ubrany jest w srebrno-czarny strój.

BABADAG to autorska formacja Oli Bilińskiej, w której eksperymentuje z interesującymi ją wątkami i warstwami muzyki tradycyjnej, nadając im formy i brzmienia często zupełnie z tradycją nie kojarzone. Efektem jest muzyka, którą autorka lubi nazywać “organiczną” – piosenki podskórnie podszyte tradycją – gdzie stare zrasta się z nowym, powstające z doświadczenia przebywania w naturze, z prób jej zrozumienia.

W 2019 roku BABADAG powraca z nową płytą i w nowym składzie – nieco zaskakującym i nieco oszałamiającym swym rozmachem. Ola Bilińska zaprosiła do współpracy trzech muzyków z Warszawy oraz trzy wokalistki z Wilna. “Korpus“ wileński stanowią trzy siostry Kriščiūnaitė: Lauksmina, Raminta i Dominyka, które od najmłodszych lat wykonują wielogłosowe tradycyjne pieśni litewskie, zaś warszawską część zespołu – trzech uznanych muzyków polskiej sceny alternatywnej: Hubert Zemler, Sebastian Witkowski i Igor Nikiforow. W połowie drogi między nimi – Ola Bilińska, która uciekła od zgiełku i pośpiechu Warszawy i zamieszkała na Suwalszczyźnie, kilka kilometrów od litewskiej granicy.

Skąd pomysł zaproszenia tych, a nie innych muzyków? Liderka, zafascynowana bliskością geograficzną i innością kulturową Litwy oraz nieco egzotycznym pięknem brzmienia litewskiego języka, tym razem wzięła na warsztat sutartinės – prastare litewskie kanony o niezwykle ciekawej strukturze. Struktury te wykorzystała jako jedną z warstw swoich piosenek, do tradycyjnych melodii dopisując nowe teksty, po polsku i po angielsku, do starych zwrotek – nowe refreny, do linii wokalnych – instrumentalne aranże. Siostry  Kriščiūnaitė dbają o odpowiednie wykonanie i wplecenie sutartinės w nową całość, warszawskie chłopaki zaś nurzają wijące się sploty starych i nowych melodii w apetycznym sosie swego współczesnego instrumentarium: perkusji, balafonu, metalofonu, gitary elektrycznej oraz klasycznego Rolanda Juno. Liderka spaja to wszystko swoim głosem, snującym opowieści zaczerpnięte z polskiej i litewskiej mitologii, dorzucając do tego solidną porcję elektronicznej psychodelii.

Utwory na płycie Šulinys // Studnia to wynik tęsknoty za obecnością baśni i mitu w codziennej, otaczającej nas rzeczywistości. To muzyczna materializacja potrzeby bycia częścią tradycji i częścią przyrody oraz podskórnego uczucia, że natura nie jest tym, czym się wydaje, do czego próbuje ją sprowadzić i oswoić człowiek współczesny – to prastara, pierwotna, funkcjonująca wciąż równolegle do tworzonej przez ludzi kultury i cywilizacji, manifestacja Absolutu: siedliszcze bytów metafizycznych, organiczna przestrzeń zawieszona między dobrem a złem, między naszym id i superego. BABADAG w swoich utworach – na pograniczu Polski i Litwy, natury i kultury – próbuje tę tajemnicę zgłębić po swojemu: muzyką, słowem i energią płynącą ze wspólnego tworzenia.

Skład zespołu

Ola Bilińska – głos, gitara elektryczna, syntezator OP-1, looper

Dominyka Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia

Lauksmina Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia, kankles

Raminta Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia

Hubert Zemler – perkusja, balafon, metalofon

Sebastian Witkowski – gitara basowa, syntezator Roland Juno

Igor Nikiforow – głos, gitara elektryczna, perkusja, metalofon

fot. Ola Grochowska/Zofia Analog

Koncert współfinansowany przez Litewską Radę Kultury

LKT_Originalus_Logotipas_anglu