Polska

Polska

Miśkiewicz Henryk

fot. Amadeusz Majerczyk

 

Henryk Miśkiewicz (urodzony w 1951 roku w Żaganiu) – saksofonista, klarnecista, kompozytor, aranżer.

Absolwent Liceum Muzycznego we Wrocławiu i Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny) w klasie klarnetu. Przygodę z jazzem rozpoczął w wieku 14 lat, zdobywając wyróżnienie na Festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu jako klarnecista i najmłodszy kompozytor. Wielokrotny laureat młodzieżowych i międzyszkolnych ogólnopolskich konkursów instrumentów dętych. Grę na saksofonie rozpoczął w Warszawie jako samouk przejmując wiedzę od ojca (saksofonisty amatora) i starszych kolegów jazzmanów. Uhonorowany prestiżowymi nagrodami przemysłu fonograficznego Fryderyki: za płytę „Lyrics” (2002), jako Muzyk Roku (2004) oraz Jazzowy Artysta Roku (2013), otrzymał również nominacje do tych nagród za swoje wszystkie autorskie płyty: „More Love”, „Kakaruka”, „Ja nie chcę spać”, „Altissimonica” – koncert napisany klasycznie specjalnie dla niego przez Jana Ptaszyna Wróblewskiego, „Uniesienie” oraz trzy kolejne płyty „FULL DRIVE”. Od lat na czele  plebiscytu Jazz Top magazynu Jazz Forum. On sam został nagrodzony za całokształt pracy muzycznej nagrodami Mateusza (nagroda III Programu Polskiego Radia), najpierw z okazji 25-lecia, a w 2016 roku z okazji 50-lecia pracy artystycznej. Odznaczony Oskarem Jazzowym (nagroda Stowarzyszenia Łódzkich Melomanów) oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (Ministra Kultury). Rok 2019 przyniósł mu „Jazzowego Anioła” wręczonego na Lotos Jazz Festiwal, ufundowanego przez Prezydenta miasta Bielsko Biała.

Koncertował na wielu festiwalach w Europie. Grał z czołowymi polskimi muzykami jazzowymi (m.in. Ewa Bem, Anna Maria Jopek, Jan Ptaszyn Wróblewski, Andrzej Jagodziński, Marek Napiórkowski). Występował z Joe Lovano, Orkiestrą Paula Kuhna w dawnym Berlinie Zachodnim oraz z Orkiestrą WDR jako solista (m.in. w Polsce na „Solidarity of Arts”) oraz Patem Methenym, Mino Cinelu. Na stałe koncertuje z amerykańskim trębaczem Michaelem „Patchesem” Stewartem. Bardzo ceni sobie współpracę z własnymi dziećmi (Michał Miśkiewicz – perkusista, Dorota Miśkiewicz – wokalistka).

Jego charakterystyczne brzmienie saksofonu można usłyszeć na wielu płytach gwiazd polskiej piosenki, ścieżkach muzyki filmowej oraz nagraniach telewizyjnych i teatralnych. Nikt nie potrafi zagrać z zacięciem jazzowym i kunsztem muzyka wykształconego na klasyce tak jak Henryk Miśkiewicz.