Kapela Diabubu

Fot. K. Dąbrowska

Kapela Diabubu śmiało i uparcie podąża ścieżką wytyczoną niegdyś przez weselne kapele Łowickiego i Rawskiego. Zespół tworzą:
Bartosz Puliński – harmonia polska trzyrzędowa,
Jakub Stefanowicz – skrzypce,
Jakub Korona – baraban, bębenek obręczowy.

Grają starodawne melodie – mazurki, oberki, kujawiaki, kujony i kujawiony, polki, tanga i fokstrociki, w tym melodie żydowskie – w sposób, który nie pozostawia wątpliwości, że to muzyka żywa, aktualna tu i teraz, bez trudu wlewająca we współczesne ciała i dusze taneczną energię. A przy tym – jak przystało na te strony Polski – nieco powściągliwa. Sami czują się bardziej jej orędownikami niż wykonawcami: „Strasznie nam się podoba ta muzyka, jest pełna treści, a jednocześnie oszczędna w formie, można by rzec – elegancka”.
Muzycy łączą młodzieńczy wigor z niemałym już doświadczeniem wykonawczym. Bartosz Puliński i Jakub Stefanowicz są sąsiadami i próbowali razem grać od małego. Pierwsza płyta ze źródłową muzyką wiejską – Czas Harmonii – wpadła im w ręce i uszy, gdy korzystali jeszcze z gimbusa. Fascynację szybko przekuli w czyn i ruszyli na pierwszą wyprawę w poszukiwaniu muzykantów.
Zdobywane w terenie umiejętności weryfikowali na bieżąco, grając do tańca w mieście, zwłaszcza na zabawach Pograjki Łódzkiej. Na jednej z potańcówek przybębnił im Jakub Korona – i tak zawiązało się Diabubu. Odtąd grają razem – zdążyli już dać się poznać miłośnikom mazurków, oberków i kujawiaków min.: na Festiwalu Pieśni Naszych Korzeni w Jarosławiu, Warszawskim Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata oraz w Ambasadzie Muzyki Tradycyjnej (inicjatywy Warszawskiego Domu Tańca), w Wilnie na Skamba Skamba Kankliai czy w Krakowskiej Piwnicy pod Baranami. Do dziś najważniejszym źródłem inspiracji i repertuaru pozostaje dla DiaBuBu bezpośrednia nauka od wiejskich mistrzów, takich jak harmoniści Sławomir Czekalski, Czesław Kocemba i skrzypek Jan Szymański z Łowickiego czy bracia Rochale: Wiesław – harmonista i Janusz – skrzypek, klarnecista i bębnista – z Rawskiego.
Kapela czerpie również z archiwalnych nagrań, zarejestrowanych w domach łowickich i rawskich muzykantów w latach 1985-2000 przez Andrzeja Bieńkowskiego. A także z archiwów Łódzkiego Muzeum Etnograficznego, wydawnictw płytowych Polskiego Radia, Instytutu Sztuki PAN oraz materiałów znalezionych w internecie.

NAGRODY:

2014 – I miejsce oraz nagroda publiczności w konkursie Stara Tradycja organizowanym w ramach festiwalu Wszystkie Mazurki Świata.
2014 – Baszta w kategorii Folklor – rekonstrukcja na 48. Ogólnopolskim Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych
2016 – I nagroda w kategorii Kapela Autentyczna na konkursie Od Kujawiaka do Oberka w Sieradzu

category Potańcówki

19.08.2018 22:00

Potańcówka